TANDEMOWY PORADNIK DLA NIEWIDOMEGO

To Ty jesteś "silnikiem" tandemu. Twoim zadaniem jest dostarczanie stabilnej dawki mocy, a jednocześnie pozostawienie sobie rezerwy sił na sytuacje, gdy będzie potrzeba ich więcej (np. podjazdy, czy niezbędne przyspieszenia).

Powinieneś być spokojny i przewidywalny gdy pedałujesz. Na początku może sprawić Ci to trochę kłopotów i będzie wymagać skupienia. Gdy zechcesz zmienić pozycję na siodełku, zapiąć kurtkę lub sięgnąć po bidon, pamiętaj, aby robić to z wyczuciem, bez wytrącenia roweru z równowagi. Nigdy nie próbuj podejmować tych czynności, gdy pokonujecie trudny odcinek w ruchu ulicznym lub ciasny zakręt. Na początku Waszej współpracy zawsze uprzedzaj pilota zanim sięgniesz po bidon, lub oderwiesz ręce od kierownicy; dzięki temu prowadzący będzie przygotowany na ewentualne przesunięcia środka ciężkości. Bez zapowiedzi, z zaskoczenia, takie zachwiania roweru są trudniejsze do opanowania, mogą nawet grozić upadkiem.

Podczas jazdy zmieniaj często pozycję dłoni na kierownicy. Ponieważ nie przerzucasz biegów i nie hamujesz, więc nie masz naturalnej potrzeby ciągłej zmiany chwytu, a utrzymywanie przez dłuższy czas tej samej pozycji powoduje ból łokci i ramion oraz drętwienie palców. Pamiętaj, by ręce w łokciach mieć lekko ugięte, pomoże Ci to absorbować wibracje i zachować zamierzony kierunek jazdy. Utrzymuj ciało wzdłuż osi tandemu, pochylaj się razem z rowerem, gdy wchodzicie w zakręt, zachowaj przy tym linię ramion równoległą do kierownicy.

Zwracaj uwagę na momenty, gdy pilot używa hamulców. Jeśli czujesz przypływ energii i przyspieszasz, lecz okazuje się, że wybrałeś nieodpowiednią chwilę, to musisz umieć wyczuć, że pilot właśnie hamuje. Aby nie marnować energii, proś prowadzącego, by informował Ciebie gdy potrzebujecie więcej lub mniej mocy.

Gdy zsiadacie z roweru, Ty zsiądź pierwszy. Następnie stań, trzymając swoje siodełko, jak najbliżej tyłu roweru. Daj w ten sposób pilotowi więcej miejsca na przerzucenie nogi nad siodełkiem. Jeżeli staniesz zbyt blisko kierownicy, to pilot może Ciebie niechcący uderzyć. Podczas krókiego postoju, gdy nie zsiadacie z roweru, uważaj gdy zmieniasz pozycję pedałów, aby nie uderzyć nimi pilota.

Jeśli Twój pilot zrobi podczas jazdy coś, co Ci się nie podoba, nie wahaj się z nim o tym porozmawiać. To żadna przyjemność odczuwać nieustanny stres w trakcie wycieczki. Jazda na tandemie opiera się na wzajemnym zaufaniu. Jeśli czujesz, że Twój pilot nie jest wystarczająco kompetentny, to poszukaj innego. Z drugiej strony pamiętaj, że nikt nie jest idealny, a błędy mogą zdarzać się każdemu. Ludzie przesadnie krytyczni będą tracić partnerów.

BEZPIECZEŃSTWO
Przed pierwszym spotkaniem wymień się z pilotem numerami Waszych telefonów komórkowych, na wypadek wszelkich komplikacji.
Jeżeli nie znasz pilota, to umów się z nim w miejscu publicznym, nie zapraszaj nieznajomego do domu, lub zadbaj o to, aby towarzył Ci ktoś bliski.

Przeczytaj proszę także PORADNIK DLA KIERUJĄCEGO TANDEMEM. Będziesz lepszym partnerem, jeśli poznasz obydwie pozycje na tandemie.

Źródło: The U.S. Blind Tandem Cycling Connection - www.bicyclingblind.org
Tłumaczenie: Wiktor Matuszewski


STRONA GŁÓWNA